Stel dat wij anders moeten denken over depressie en angst

Depressie is over de hele wereld een enorm probleem. Wereldwijd lijden volgens de Wereldgezondheidsorganisatie meer dan 300 miljoen mensen van alle leeftijden hieraan. Sommigen zeggen dat het onze omgeving is, sommigen zeggen dat het de steeds sterkere grip van technologie op ons leven is – de theorieën zijn veel en gevarieerd.

De afgelpen twintig jaar was ik ook depressief. Maar het was situationeel. Er was een tijd dat ik medicijnen nodig had. Het is iets waar wij als vrouwen over moeten praten en onze verhalen moeten delen. Deze geweldige tips zijn iets dat ik wou dat ik had op het moment dat ik door een depressie ging.

  1. Sta niet toe dat je verleden je toekomst bepaalt. Je verleden hoeft geen beperking te zijn. Het kan een bijdrage aan jou zijn om te weten welke veranderingen je zou willen creëren om een toekomst te hebben die voor jou werkt.
  2. Weet dat je een keuze hebt! Laat mensen niet zeggen dat je een gevangene bent van de chemie van je hersenen. Dingen kunnen altijd anders zijn – of dat nu een verbetering van 10% of een 180-graden-omslag betekent.
  3. Maak een keuze. Vandaag. Het maakt niet uit wat je leven tot nu toe is geweest, wat er ook gebeurde, je hebt wat nodig is om het te veranderen.
  4. Vind mensen die je ondersteunen. Mensen die je niet beoordelen en vriendelijk voor je zijn. Sta hun vriendelijkheid toe.
  5. Ga na hoeveel van je verdriet aan anderen toebehoort. Vraag jezelf af: “Is dit gevoel eigenlijk van mij of heb ik het van iemand anders in mijn leven opgepikt?” Het komt vaker voor dan je je misschien zou voorstellen.
  6. Leer jezelf te vertrouwen. Als je al heel lang depressief bent, ben je misschien vergeten hoe je je intuïtie kunt gebruiken. Speel met het idee van zwaarte en lichtheid bij het overwegen van gedachten en situaties. Als het zwaar voor je voelt, is het mogelijk niet waar. Als het licht en gemakkelijk is, is het het voor jou. Kies het. Overanalyseren en jezelf beoordelen is vaak vermoeiend – probeer de dingen in je lichaam te voelen in plaats van alles met je logisch verstand.
  7. Vraag eens wie je eigenlijk wilt zijn. En wie je bent als je niet probeert te pleasen – of geliefd te zijn – door familie, vrienden, leraren, collega’s of anderen. Er is een enorm gevoel van innerlijke kalmte dat komt door jezelf te zijn en niet vechten tegen alles en altijd iemand anders te zijn.

Liefs,

Gabriella

(gebaseerd op: http://www.thesimplemoms.com/2019/01/why-we-need-to-think-differently-about-depression-and-anxiety.html)

Maak hier een afspraak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *